Med nattfärjan till Polen

Auschwits har ända sedan skoltiden varit ett sånt där “vill” och samtidigt inte. Svårt att hantera på nåt vis, men alla som varit där har sagt att det borde besökas en gång i livet. Familjens 14-åring är väldigt intresserad av andra världskriget och vid en middag här hemma började vi prata om förintelsen och bestämde oss för att spara ihop till en gemensam resa till Krakow. I augusti var det dags, vi tog bilen, körde på färjan och åkte till Polen för att besöka denna helvetes plats på jorden.

Men det här kommer inte att handla om Auschwitz, jag tänkte först ta er med till Krakow, denna vackra stad i regionen Galizien i södra Polen. Vi valde att ta nattfärjan både till och från Polen för att spara tid. Det är ju riktigt mysigt att gå ombord på kvällen, äta en god räkmacka med ett glas vin till, medan båten stilla glider ut på öppet hav.

I restaurangen kunde man visst även spela bingo, men det hade inte vi uppmärksammat förrän det drog igång, så vi blev liksom åskådare på bingon. En sak jag reflekterade över under tiden var att i Polen, eller åtminstone på båten, använde man kvinnliga namn vid utropen av numren. Nu minns jag inte alla men Inga, Natalya och Olga var iallafall tre av dem. Inte för att jag lägger så stor vikt i det, men det fick mig att fundera på hur i hela friden Sverige kan använda bara manliga namn, ja utan att nån har blivit kränkt, menar jag. Kanske det är så att man är så upptagen med att dra hem storkovan så att man inte har tänkt på det? Var det kanske för att jag just den här kvällen blev bingopublik som jag reflekterade? Hur som helst, jag tänker inte ta död på varken Bertil, Ivar, Niklas, Gustav eller Olof. Bra så.

När vi hade tittat färdigt på bingon kröp vi till kojs, så mysigt. Vi skulle upp tidigt och äta frukost vid 05 så vi släckte och somnade gott. Vi valde att boka frukost på vägen dit, eftersom vi snabbt ville komma iväg när vi körde av färjan vid 06:30. Vi visste inte heller hur det såg ut med matställen efter vägen, så det blev en bra lösning. Sen var det bara att swischa fram de 50 milen längs vägarna ner mot Krakow. På hastighetsskyltarna stod det 140 men vi höll oss på lite mer lagom fart för att ha ström kvar till laddstoppet i Ciechocinek.

Bilresan genom Polen gick bra och framåt middagstid rullade vi in i Krakow där det var 30 grader varmt, sol och heeelt vindstilla. Skönt eller oskönt, beror på vem som uttalar sig. Även om vi vistas en hel del i Spanien på Costa Blanca, är jag dålig på värme om det inte svalkar från havet som det gör där. Trötta och hungriga parkerade vi bilen, eller rättare sagt, vi provade att parkera bilen i ca 45 minuter.

Det visade sig att kvinnan som satt i den lilla kuren på 1 x 1 meter för att sälja biljetter, inte kunde ett ord engelska och vi kunde ingen polska. Med hjälp av Google Translate lyckades vi till slut göra oss förstådda och allt var frid och fröjd, tills vi skulle betala. Det behövdes kontanter eftersom kortläsaren var kaputt. Några såna hade inte vi, så det var bara att börja leta en uttagsautomat. Morgan fick leta medan vi andra stod och väntade med packningen vid bilen. Han hittade en automat men den var bara för polskspråkiga personer. Vi såg honom dra iväg ännu längre bort och försvann helt. Efter 15 minuter var han tillbaka med sedlar i zloty. Han hade hittat ett uttagskontor, där kunde de inte heller engelska och vi började bli lite fundersamma på hur det skulle gå framöver.

Vi visste ju dock att vi inte var de första svenskarna i staden, så vi behöll lugnet. Vi hade nog bara otur där i början för resten av vistelsen gick det galant med engelskan. Alla förstod vad vi sa och vi förstod dem och vi kunde i lugn och ro njuta av staden. Personligen blev jag väldigt förtjust i de judiska kvarteren, eller Kazimierz som området kallas. Det var också det jag hade på önskelistan att besöka innan vi åkte. Det skulle visa sig att vårt hotell låg precis där, så perfekt. Den gamla stadsdelen var också väldigt vacker med det stora torget, alla serveringar och kyrkor runtomkring.

Efter två dagar i staden var det dags att vända åter mot Gdynia och färjan till Karlskrona. Jag hade velat ha ett par dagar till men det fanns det inte tid till den här gången. I nästa inlägg ska jag försöka mig på att återge besöket i Auschwitz - Birkenau. Vet bara inte vart jag ska hitta orden.

Kamerorna var förstås med så här nedan kan du se en video från roadtripen mellan Sveg till Krakow. Där finns även några minuter från besöket i Auschwitz med, samt några stopp vi gjorde på vägen hem genom Sverige.

Föregående

Auschwitz-Birkenau, där ofattbarheten får sin verkliga betydelse